Välkommen till Gransångarens förskola!

Vår förskola ligger mitt på Råby med närhet till skog, bibliotek, lekplatser och idrottshall som förskolan besöker regelbundet.

Vår förskola byggdes som en såkallad "typ-förskola"och det innebär att våra lokaler är stora, välanpassade och flexibla. Vi arbetar för att skapa en levande och inspirerande pedagogisk innemiljö som formas utifrån barnens intressen och behov. Förskolegården är stor och härlig och erbjuder utforskande och lärande i såväl planerade aktiviteter som i barninitirerad lek.

Vi har nära samarbete med familjecentrum och bibliotek som en del i det språkfrämjande arbetssätt som vi på förskolan har som fokusområde.

På vår förskola finns det tre yngrebarns avdelningar med 15 barn i varje och tre äldrebarns avdelningar med 20 barn i varje och vi är just nu 20 pedagoger som jobbar på förskolan där ungefär hälften är utbildade förskollärare. Garnsångaren är en övningsförskola vilket betyder att vi har  blivande förskollärare hos oss under deras praktikperioder. Vi har även en enhetsvikarie som hjälper till där det behövs.

Våra avdelningar är:

Duvan 1-3 år                                               Svanen 3-5 år

Domherren 1-3 år                                       Grönfinken 3-5 år

Lärkan 1-3 år                                              Blåmesen 3-5 år

Vem lagar maten?

Hos oss arbetar också Lena som är kock. Varje dag lagar hon mat till förskolans alla barn. Lena arbetar för att laga så mycket mat som möjligt från grunden och använder sig av frukt och grönt utifrån säsong. Maten är varierad och noga utvald utifrån näringsinnehåll och råvaror med fokus på en hållbar utveckling. Frukosten på förskolan varieras och kan innehålla bland annat gröt, smörgås, yoghurt, ägg eller smoothie.

Enligt läroplanen för förskolan så ska förskolan sträva efter att erbjuda barnen näringsrik kost som en naturlig del av barnens vardag för att främja en hälsosam livsstil.

Om du vill komma i kontakt med Lena kan du ringa: