Välkommen till Tortuna förskola!

Tortuna förskola är placerad i utkanten av Tortuna intill Tortunaskolan. Runt omkring oss har vi en fantastisk natur med skog och åkrar runt knuten. Förskolans gård är stor och här finns det massor av möjlighet till aktiviteter fyllda med rörelse. Inomhuslokalerna är ljusa och vi är tre avdelningar. I just dessa lokaler har vi bedrivit vår verksamhet sedan vårterminen 2016. Vi arbetar i åldersindelade grupper, för att kunna erbjuda ett spännande och intressant utbud av material, anpassat efter barnens behov.

Avdelningarna

Inne på avdelningen Björken går förskolans yngsta barn. Oftast är barnen här inne mellan 1-3 års ålder. På avdelningen Eken går barnen ofta mellan 2,5-4 års ålder och på avdelningen Lönnen går förskolans äldsta barn, fram tills dess att det är dags att börja i skolan. Att avdelningarna har fått namn efter träd beror på vår närhet till skogen och naturen. Från första början så var just björkträdet det som var närmast förskolan, och ett träd som även de allra yngsta fick möjlighet att besöka. Därav fick småbarnsavdelningen namnet Björken. Sedan blir barnen lite större och när de börjar på avdelning Eken så går barnen ibland på upptäcksfärd i skogen. Då passerar de skolgården, och på skolgården står det en stor ek. Och när barnen blir ännu lite större så går de ännu oftare till skogen och där kan de besöka de fantastiska lönnarna, med all sin färgrika prakt. Vi tyckte att namnen passade oss bra, och de har fått bestå, även om vi nu har lyckats så in egna lönnar, askar och till och med almar på vår egen gård.

Så jobbar vi

Sår och odlar gör vi gärna. Både avdelningsvis och tillsammans. Vi har odlingslådor, rabatter och bärbuskar på förskolans gård. Dessa sköter vi tillsammans med barnen. Vi jobbar mycket tillsammans över avdelningarna på vår förskola, vi trivs tillsammans och det är nog en stor bidragade orsak tll att vi som arbetar här blir kvar så länge. Vi är just nu 11 pedagoger som arbetar på förskolan, och flera av oss som arbetar här har varit på förskolan i mer än 15 år. På varje avdelning finns det minst en utbildad förskollärare som arbetar tillsammans med de övriga pedagogerna under dagen på förskolan. Vi har utöver det många andra kompetenser att tillgå, som exempelvis specialpedagog och pedagogista.

Maten som serveras

Vår mat tillagas på Tortunaskolan av skolans kock. Detta innebär att maten inte behöver färdas länge innan den kan serveras på våra avdelningar. Frukost och mellanmål tillagas på förskolan, i vårt mottagningskök. Vi varierar vår frukost med gröt, fil och smörgåsar. Allt för att ge barnen en bra start på dagen.