Länk till Vklass

Pedagogisk idé

Bild på glödlampa

Grundskolans gemensamma pedagogiska idé

Inom Västerås stad Skolverksamheter har vi en gemensam pedagogisk idé. Den är en kompass som visar vägen och hjälper oss att lyckas med vårt uppdrag. Den grundar sig på en övertygelse om att alla elever vill och kan lära sig.

Alla elever har lika olika förutsättningar, drömmar, mål och ambitioner om sina liv och sin framtid. De kommer till skolan med en förväntan om att bli sedda, stöttade och utmanade. Därför tar vi hänsyn till deras olika behov och ger stöd och stimulans för att de ska kunna utvecklas så långt som möjligt.

Vårt mål är att utveckla elevernas kunskap, kompetens och självförtroende i en trygg miljö.

Fokus på undervisning

För att kunna utveckla en kvalitativt god undervisning följer vi den senaste forskningen. Det innebär att:

  • lärarna tydligt leder arbetet i klassrummet
  • undervisningen är varierad och skapar lust att lära
  • eleverna har möjlighet att påverka undervisningen

Vi lär tillsammans

För att undervisningen ska utvecklas till att bli bättre och bättre lär vi av varandra. Inom och mellan skolor. I det arbetet spelar våra förstelärare en viktig roll.

När hem och skola samarbetar skapar vi goda förutsättningar för elevernas lärande. Tillsammans kan vi hjälpa eleverna att lyckas.

En röd tråd

Vi erbjuder utbildning från förskola till gymnasiet. Det betyder att vi kan knyta ihop skolåren för våra elever. Vi gör det genom trygga övergångar mellan skolåren. Det leder till en röd tråd i elevernas lärande.

Vår pedagogiska idé

Genom att ha små klasser och många närvarande vuxna vill vi skapa trygghet under hela skoldagen. Vi har sammanhållna skoldagar med lite längre lektionspass och ganska korta raster mellan lektionerna. Våra elever har sällan håltimmar.

Lärarna i de olika ämnena samarbetar tätt och oftast jobbar alla elever i en årskus med samma arbetsområde. En gemensam lektionsstruktur för alla lektioner gör det tydligt för eleverna vad de ska göra.

Undervisningsmateriel delas digitalt med elever och föräldrar. Läxor och prov syns i den digitala klasskalendern i Vklass.

Vi är duktiga på att tillgodose olika elevers skiftande behov. Det kan gälla att få ett anpassat material i ett speciellt ämne eller möjlighet att få andra typer av stöd i klassrummet. Önstaskolan har två mindre grupper med olika inriktning för elever som behöver en annan typ av undervisning eller ett annat, mindre sammnhang.

Vi är organiserade runt fyra arbetslag med klasser från två olika årkurser i varje arbetslag. Eleverna har så långt det är möjligt bara lärare från det egna arbetslaget. Det här gör att de ointe har så många olika lärare.

  • Arbetslag A: 8A1, 8A2, 8A3, 9A1, 9A2, 9A3
  • Arbetslag B: 7B1, 7B2, 8B1, 8B2, 8B3, 9B1, 9B2
  • Arbetslag C: 7C1, 7C2, 7C3, 9C1, 9C2, 9C3
  • Arbetslag D: 7D1, 7D2, 7D3, 8D1 , 8D2, 8D3

Planering inför läsåret 2020/2021

Planeringen inför nästa läsår pågår för fullt och vi kommer att presentera vår nya organisation under våren 2020.