Välkommen till Skallbergsskolan

• Skallbergskolan är en centralt belägen årskurs F-6 skola.
  • Skolan ligger vackert vid vattentornsskogen, med närhet till natur, idrottsanläggningar och city.
  • Vi är ca 60 anställda och har ca 380 elever.
  • Skolan byggdes 1955 men invigdes 1957.
  • Vi har 14 klasser från förskoleklass till årskurs 6.
  • Skallbergsskolan totalrenoverades år 2000 med bland annat IT i åtanke.
  • På skolan finns det interaktiva skrivtavlor i nästan alla klassrum. (smartboard)
  • Alla elever i årskurs 1-6 har en egen Ipad som på ett naturligt sett införs i undervisningen.
  • Vi har en ny kock på skolan och vi får mycket husmanskost och varierad mat. Vi märker att barnen uppskattar detta och äter med god aptit.

Unikt för skolan:

• Vi har IT/Media som uppskattas av eleverna. Eleverna får lära sig fotografera, filma och redigera sina digitala arbeten. Vi arbetar för att eleverna ska känna sig trygga i att arbeta digitalt, men också förstå ansvaret och fallgroparna som den digitala världen medför. Tanken är att dom tidigt ska få alla grunläggande kunskaper i IT/media och där med bli aktiva producenter istället för passiva konsumenter. Etik och källkritik diskuteras naturligt under hela arbetsgången.
  • Vi har en lärstudio där elever kan få handledning och extra stöd i sin undervisning. Lärstudion är anpassad och utformad utifrån elevernas individuella behov och har samverkan med skolan och fritidshemmen.

• Vi har en egen skolträdgård där det växer äppeträd,vindruvor och andra vackra växter. Där kan eleverna arbeta under skoltid och även under fritidstid leka och uppforska miljön.