Om Widénska gymnasiet

Det här är vi

Widénska gymnasiet är till för dig som vill kombinera idrott och studier. Inga andra gymnasieprogram ger dig så mycket fokus på idrotten samtidigt som du får full behörighet till alla högskoleutbildningar.

NIU – Nationellt godkänd idrottsutbildning

NIU betyder att ett nationellt idrottsförbund gett tillstånd till en skola att kalla sig elitidrottsskola i just deras idrott, och därmed kan erbjuda 400 poäng inom ämnet specialidrott. Tillståndet ges endast till de skolor som anses ha rätt förutsättningar att kunna utveckla talanger till nationell elit. Vi har tillstånd i nio idrotter: fotboll, hockey, bandy, innebandy, handboll, friidrott, truppgymnastik, padel och golf

På Widénska gymnasiet får du som elev:

• Möjlighet till full behörighet till alla högskoleutbildningar.
  • Kunskap inom specialidrott, idrottspsykologi, idrottsfysiologi och ledarskap.
  • Specialanpassat schema för idrottare.
  • Behöriga lärare med elitidrottsbakgrund.
  • Utvecklas som idrottare i samarbete med din förening.
  • Tillgång till bra träningsmiljö i Västerås bästa anläggningar.
  • Studera tillsammans med över 600 idrottselever från 9 olika idrotter.
  • En rehabiliteringsplan vid eventuell skada där fysioteraput finns kopplat till skolan.

Vårt arbete med trygghet och trivsel

Varje år genomför alla elever i årskurs 2 en hälsoenkät där vi använder resultatet för att utveckla vårt arbete kring trygghet och trivsel. Vi har också en plan mot diskriminering och kränkande behandling som revideras varje år.

Det här betyder namnet

Widénska gymansiet har fått sitt namn från bandyspelaren Pontus Widén, som brukar framhållas som en av Västerås största idrottare genom tiderna. Under cirka 20 år spelade Pontus Widén i VSK. Han ledde laget till flera SM-guld och var en stor del av av klubbens framgångssaga på 1940-talet. Pontus Widén fick ta emot en kungamedalj för sina prestationer.
Läs mer om Pontus Widén här