Välkommen till Persboskolan!

Persboskolan är en skola för åk 4-9 med drygt 300 elever och ca 40 medarbetare. Den ligger i centrala Skultuna, 15 km norr om Västerås.

I dagsläget planeras för en byggnation av en invånararena som kommer att bestå av en ny Persboskola, nytt bibliotek och ny fritidsgård. Vi planerar för att bygget är klart 2026. Befintliga lokaler kommer att rivas för att göra plats för den nya byggnaden. När de nya lokalerna står färdiga är de moderna och anpassade till en digitaliserad värld.

Under byggtiden kommer skolan, biblioteket och fritidsgården att vara igång. Skolgården kommer att vara tillgänglig även om byggplatsen kommer att vara avspärrad för allas säkerhet. De flesta elever kommer att kunna gå kvar i befintliga lokaler under byggtiden. Några elever kommer att gå i väl anpassade paviljonger.

Skolgården kommer att renoveras, få ny lekutrustning och vara en del av Drömfabriken där ute- och innemiljö bildar en helhet.

Här kan du läsa mer om Drömfabriken, invånararenan:

Drömfabriken

Meningsfullt och utmanande lärande

Vårt mål är att alla ska fullfölja sina studier med ett slutbetyg som grundläggande behörighet för fortsatt studier på gymnasieskolan. Alla elever i åk 4-5 har en individuell utvecklingsplan (IUP), där vi beskriver hur eleven ska arbeta för att nå målen i skolans ämnen. En gång per läsår får eleverna skriftligt omdöme. Från höstterminen i åk 6 får eleverna betyg varje termin.

De flesta klassrum hos oss är utrustade med modern digital teknik.Vi arbetar med digitala verktyg för att skapa mer tillgänglig och meningsfull undervisning. Eleverna får en god förberedelse för framtida studier och yrkesval.

Fritidsklubb

På Skultuna fritidsklubb finns det alltid något roligt planerat. Bland annat idrottar vi i sporthallen, bakar och spelar sällskapsspel. Du kan pyssla, titta film eller bara vara. Vi har en strukturerad och planerad verksamhet vid varje öppet tillfälle. Hos oss har du en lugn plats att göra dina läxor på. Vi ser fram mot att träffa dig!

Skultuna fritidsklubb

Närhet till olika miljöer

Det är nära till Skultuna torg och busstation. Bara ett stenkast bort finns både åkrar, ängar och skog. Svartån slingrar sig genom Skultuna och längs dess väg finns många vackra naturområden.

Strax intill skolan finns en konstfrusen skridskorink, bibliotek, idrottsplats med konstgräsplan, utomhusbad, motionsspår med bland annat utegym och MTB-stigar. Allt flitigt använt av skolans elever.

Traditioner

Persboskolan har en rad traditionella evenemang, som är mycket uppskattade av både elever, föräldrar och personal och betyder mycket för alla på skolan. Några exempel nedan är:

Persbomaran, Lucia, traditionsenliga skolavslutningar, Valborg, niornas avslutningsmiddag med stenmålning, vandring på Bruksleden (hajk) årskurs 8.

Persboskolan under sommaren