Våra inomhus- och utomhusmiljöer är i ständig förändring då de formas efter barnens intressen, behov och förutsättningar. Vi vill att förskolans lärmiljöer ska inspirera och utmana barnen i deras utveckling. Vi arbetar med gemensamma mötesplatser för att alla barn på förskolan ska få likvärdig utbildning samt tillgång till allt material och alla miljöer. Vi arbetar med mindre undervisningsgrupper större delen av dagen. I mindre sammanhang är det tryggare att leka, samspela och utvecklas utifrån barnets individuella förutsättning. Som stöd i vårt utvecklingsarbete har vi en utvecklingspedagog på utbildningsenheten .
När vi utvecklar och förändrar våra lärmiljöer utgår vi ifrån att:
Vid utvärdering och förändring av våra miljöer reflekterar vi tillsammans utifrån dessa frågor:
Vi arbetar för en giftfri förskola och gör medvetna val när vi köper in material till förskolan. Vi använder oss av naturmaterial samt mycket träleksaker. Vid beställningar letar vi efter material med giftfri plast. Vi inventerar årligen vårt material och rensar bort sådant som inte är godkänt
Ett av våra utvecklingsområden på utbildningsenheten är digitalisering. Det är viktigt för oss att de digitala verktygen används tillsammans med de analoga. Vi vill att barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarfullt förhållningssätt till digital teknik. Detta för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt värdera information. Vi arbetar för att ge barnen adekvat digital utbildning för att på bästa möjliga sätt rusta dem för framtiden.
Vi använder oss av verktyg som: