Systemtekniker spårfordon studerandes berättelse

"Jätteintressanta kurser"

Bukuru Matenga, Systemingenjör spårfordon

"Jag valde att vidareutbilda mig vid Västerås yrkeshögskola, utbildningen Systemingenjör spårfordon för att kunna arbeta med felsökning och underhåll av spårbundna fordon samt utveckla min kompetens inom el."

"Jag har tidigare läst Fordons- och transportprogrammet på Edströmska gymnasiet i Västerås. Jag valde där inriktning mot lastbil och mobila maskiner, lastbilsmekaniker. Efter studenten jobbade jag som lastbils- och bussmekaniker. Jag valde att vidareutbilda mig vid Västerås yrkeshögskola, utbildningen Systemingenjör spårfordon för att kunna arbeta med felsökning och underhåll av spårbundna fordon samt utveckla min kompetens inom el. Mekaniska system, elektriska system och praktisk ellära har varit jätteintressanta kurser under det första året. Det jag tycker bäst om under mitt andra år har varit underhållsteknik samt LIA1 och LIA2. De ämnen jag nämnt ovan har gett mig färdigheter och förmågor som leder till att jag kan klara mig i arbetslivet utan problem. Det bästa med yrkesrollen är säkerheten och kommunikation kommer i första rummet samt att man har möjlighet att jobba med andra arbetsuppgifter som exempelvis växlar med mera. Efter utbildningen vill jag jobba som tågtekniker på depå och jag ser fram emot att få anställning efter att min LIA2 är avklarad.

Mina tips till andra sökande är ha tålamod, vara intresserad, veta själv vad du vill uppnå, ha respekt för el, vara datakunnig då felsökning kräver datakunskap. Du ska vara stresstålig, vara bra på att kommunicera samt bra på att samarbeta."