Sök till anpassad gymnasieskola

Du som har gått i anpassad grundskola kan söka till anpassad gymnasieskola. Även du som har gått en grundskola kan söka till anpassad gymnasieskola. Då behöver en utredning först göras. Beroende på vad utredningen visar så får du träffa samordnaren för anpassad gymnasieskola och få information om hur anpassad gymnasieskola fungerar. Därefter kan din vårdnadshavare bestämma om ni ska söka en plats åt dig.

På anpassad gymnasieskola studerar du i fyra år. Det finns nationella och individuella program. Du som går i anpassad gymnasieskola kan också ha rätt till fritidsklubb genom LSS när skoldagen är slut.

Ansök genom gymnasieantagningen

Du ansöker till anpassad gymnasieskola via gymnasieantagningen. Antagningen till anpassad gymnasieskola öppnar i januari och stänger i februari.

Efter den preliminära antagningen som sker i mitten av april finns i de flesta fall möjlighet att lägga till, ta bort eller ändra dina val fram till mitten av maj.

Läs mer om hur du ansöker på vasteras.se

Olika program på anpassad gymnasieskola

Individuella program

De individuella programmen är för dig som behöver en utbildning som är anpassad till dina förutsättningar. De individuella programmen finns på Lidmanska gymnasiet och på Fridhemsskolan.

Nationella program

Det finns också nio nationella program. De finns på följande skolor:

• Programmet för administration, handel och varuhantering, Carlforsska gymnasiet
  • Programmet för estetiska verksamheter, Carlforsska gymnasiet
  • Programmet för fastighet, anläggning och byggnation, Hahrska gymnasiet